söndag 26 juni 2016

Vintagejakt: fynda vintage i veckan

Åh det är så härligt när våren är på gång. Inte nog med att solen värmer lite, lite grann och att det blir allt ljusare - dessutom är många loppisar, vintagefestivaler och vintagemarknader på ingång.

I morse tog jag mitt pick och pack och åkte in till Stockholm. Med mig i väskan hade jag en termos med te och lite kakor, för här skulle det köas. Beyond Retro har nämligen sin Garage Sale den här veckan och då säljer de ut massor av vintagekläder från sitt lager. Men under första dagen är det mycket folk - och mycket kö. IMG_3434-1024x596IMG_3422-1024x670
Det kan dock vara värt kötiden, för här finns korta 60-talsklänningar, blommiga 70-talare, ulliga tjocktröjor, vårjackor, kängor, mössor och paljettiga 80-talstoppar. De säljer verkligen inte ut tråkiga saker, mycket är i samma klass som det de annars säljer i sina butiker i Göteborg, Malmö och Stockholm.  Jag såg en hel del 80-tal men jag hörde att vissa hittade både 40-talare och 50-talare bland alla galgar.

Själv köpte jag två vackra spetsklänningar till sommaren och en grön body (det märks att jag längtar till varmare tider). De skulle ha kostat runt 600 kronor totalt, men nu betalade jag bara 180 kronor för hela kalaset. Utförsäljningen håller på till och med söndag. Mitt tips är att åka dit senare på dagen när det kanske är mindre kö, för de verkar lasta på med nya kläder hela tiden.
IMG_3470-1024x572 IMG_3505-1024x650
Till helgen ser jag fram emot Vintagefestivalen i Uppsala - där blir det vintagemarknad, nostalgiska workshops, dans och föreläsningar om bl.a. skäggets historia. Det kommer att bli grymt! Och sen är det även Megaloppis i Gustavsberg! Och tänk snart kommer alla små gårdsloppisar öppna ordentligt, då kan man börja snacka om riktig fyndjakt. Kom gärna med fler loppistips i kommentarsfältet, det tröstar alla oss som hungrar efter loppis nu i mars.

Fler tips på facebook: Leones Vintage
IMG_3467-1024x646 IMG_3519-1024x682IMG_3502-1024x570IMG_3545-1024x680

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar