söndag 26 juni 2016

Photo shoot med favoritfyndet - den 100 år gamla klänningen

Nu ska jag äntligen få visa er mitt stora fynd från Antikmässan förra veckan! Då när jag gick bland gångerna hittade jag plötsligt en klänning på en skyltdocka hos Lilla vita huset, och klänningens innandöme avslöjade att det var ett riktigt gammalt plagg. Modellen med en smal midja, puffiga ärmar och hög hals var väldigt trendig under början av 1900-talet.

Som jag skrev tidigare så är ett bra knep att åldersbestämma vintagekläder att vända ut och in på de. Det första man kan titta på är självklart märket. I den här klänningen fanns ingen lapp med något märke, förmodligen är den sydd av en skräddare eller så är den hemmagjord. Men den har ett korsettliv vilket var typiskt för den här tiden. Då hade man förmodligen även ett linne närmast huden och även en korsett över så att man kunde dra till midjan ordentligt. I den här klänning sitter även många små hyskor och knappar (kolla här). Dragkedjan började inte tillverkas i Sverige förrän år 1931 även om uppfinningen är betydligt äldre än så.
IMG_3088om3-1024x569 IMG_2904om-728x1024
Jag är helt såld på den här klänningen som fungerar som en kappa. Under lång tid har jag inspirerats av modet från början av 1900-talet och speciellt de överdrivna siluetterna med puffärmar och smal midja. Så det är en dröm att få äga något så fint - och den kostade bara 425 kronor. Vilket kap! Till den har jag på mig en hatt som jag köpte från Kungliga Operan på deras utförsäljning, och ett par röda kängor fån Gudrun Sjödén. Hoppas ni gillar den lika mycket som jag. Den kommer att användas mycket i vår.

Mer på facebook: Leones Vintage

Foto: Susanna Lindeborg
IMG_2882om-686x1024IMG_3016om-601x1024IMG_2933om-717x1024 IMG_2947om-1024x728 IMG_2902om1-1024x612

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar