söndag 26 juni 2016

Gudrun Sjödéns gröna fotografering

Tänk dig att få träffa likasinnande från olika delar av världen, ha på dig inspirerande och färgglada kläder och få dansa runt i en studio. Precis det fick jag chansen att göra förra veckan!

Gudrun Sjödén, denna eviga inspirationskälla som arbetat med att färglägga världen sedan början av 1970-talet, hade photo shoot i Gamla Stan i Stockholm. Hit skulle modeller, författare, journalister, bloggare och illustratörer från hela världen komma för att fotas till vårkatalogen 2016 – och de ville ha med mig! Peppen var minst sagt obeskrivlig.

IMG_6580-1024x596
Glatt steg jag in i en ljus studio mitt i Gamla Stan. Trevliga kvinnor samlades runt te, juice och croissanter vid ett bord och längre bort stod kameran uppställd. Vid en vägg hängde de färgglada kläderna och väntade och vid ett fönster som hade direkt utsikt över hamnen fick man hjälp med sitt smink. Så mysigt!

Under fotograferingen fick jag träffa många underbara kvinnor. Gudrun Sjödén använder sig av kvinnor i alla åldrar, storlekar och stilar och jag blir stolt över att få ta del av hennes arbete. Jag fick träffa plus size bloggerskan Kathastrophal från Tyskland, illustratören Myfanwy, brittiska bloggerskan Ivy Arch, Polly som är chefredaktör för tygtidningen Selfvedge, bloggerskan Marenelgammal och författarenMartina Montelius. Plus alla de sköna Gudrun-modellerna!

IMG_6587-1024x600Jag hoppas att ni blir lika inspirerade som jag blev. Jag ville ha alla kläder! Förövrigt går det att hitta många fina vintageplagg från Gudrun Sjödén genom deras hemsida. Det är så uppfriskande med ett företag som stöttar att kläder återanvänds och som uppskattar att man inte bara köper nytt jämt. Det är toppenbra för miljön och dessutom vet jag att många av deras tyger är ekologiskt producerade, bland annat det vi fotades i.

IMG_6706-1024x579
Så mycket positiv energi som jag fick den dagen har jag inte fått på mycket länge. Vi dansade, snurrade och skrattade. Och de fina minnena kommer att förevigas och visas både på Gudrun Sjödéns facebooksida och i katalogen till våren 2016, här är bara ett smakprov. I can not wait!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar