söndag 26 juni 2016

Vilken underbar natt! Armémuseum bjöd in till nostalgifest, och vilken fest det blev!


Det var en beredskapsfest i 1940-talsanda med historiska visningar, husmorstips, levande orkester och dans. Det var som att föras tillbaka i tiden. Alla hade vackra håruppsättningar, stiliga uniformer, kostymer, dräkter och klänningar.

I ett hörn var det kafferep i vackra 1940-talssofffor. I ett annat hörn satt tjusiga kvinnor från Modeskolan STHLM och sydde som man gjorde förr. (Under 40-talet var det viktigt att laga det man hade och ta hand om sina kläder. Se här bara!)

Mia och Elvira från FACE Vintage studio var också där och fixade tidsenliga sminkningar i början av kvällen. Miriam Parkman fixade vackra 1940-talsfrisyrer. Kön slingrade sig lång, kvinnor i alla möjliga åldrar vill piffa till sig innan dansen kom igång. Herrarna hade hatt, fantastiska uniformer och underbara kavajer. Alla var så fantastiskt fina!
IMG_3284om-1024x675

Förutom grymma dansgolv visades gamla filmer och guidade turer runt om i utställningen Krig och fred 1900-talet som har fått sig en totalrenovering på Armémuseum. Vi fick höra om folks oro, julafton under krigstiden och hur det påverkade människors vardag och relationer.

Folk från alla åldrar roade sig tillsammans, det händer alldeles för sällan i Sverige. Här fanns de som hade varit med under samma tid som kriget, de som hade sett sina föräldrar dansa jazz och de som jag – vars mormor och morfar dansade på Nalen. Det var som att dansa i deras fotspår till svettig swing.

Eftersom min karl arbetar inom flottan, passande nog, så blev han försenad på sitt fartyg. Några timmar senare än jag anlänt, mötte han upp mig utanför den gamla byggnaden. Där stod han, alldeles finklädd i sin skräddarsydda kostym. Själv passade jag på att använda den där 1940-talsblåsan som jag hittade på Solnahallen Megaloppis i höstas. Minns ni den? En ljuvligt himmelsblå sak som en gång blivit handsydd som brudklänning. Skör och vacker. Den har till och med blivit varsamt lappad en gång. Klänningen är lång så jag kan tänka mig att en oaktsam sko någon gång fastnad i fållen. Den har tagits hand om med kärlek.


IMG_14_41136om-1024x682 IMG_14_41116om-757x1024 1940-talsblåsanMen nu fick klänningen äntligen dansa igen! Hur kunde man stå still till live band som spelade swing? Både Kvartersorkestern Klarskinn och Hornsgatan Ramblers var där! Restaurangen förvandlades till en dansbana, borden flyttades och det dansades lindy hop, swing och step!

Jag såg en farbror på 80 år som dansade med hjälp av sin krycka tillsammans med en ung tjusig tjej. Jag såg äldre par som rörde sig på dansgolvet som om de aldrig hade gjort annat. Jag såg unga nostalgientusiaster som snurrade på dansgolvet. Plötsligt befann vi oss under 1940-taletskrigstid. Och alla dansande som om det var sista natten.

Och vid tolvslaget utropades freden. Konfetti föll från taket och alla hurrade i den stora danssalen. Det var en magisk natt. Jag hoppas innerligt att det blir en tradition, för jag kommer att komma varje år!
IMG_3487om1-1024x753

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar