söndag 26 juni 2016

Retroella fixar frillan

IMG_5131om-1024x682Jag kommer ihåg hur jag brukade titta på alla fina retrokvinnor med sina coola håruppsättningar och känna; hur gör de? Det kändes helt omöjligt att få till sitt hår så fint.

För faktum är att mycket av den kunskap som folk brukade få från sina mor- och farföräldrar förr, skickas inte längre ner i generationerna. Min pojkvän Gusten har berättat om hur han brukade hjälpa sin mormor med att sätta upp hennes hår i papiljotter som liten. Men själv hade jag inte rört en papiljott förrän jag blev 18 år.
IMG_5107om1-1024x652 IMG_5304om-1024x577
IMG_5327om-1024x633
Sarah stylar den vackra Lina Östh. Foto: Leone Serrander.
För lite över 1 år sedan hälsade jag på Sarah Wing hos hennes frisörsalong Retroella. Jag skrev ett reportage i Minnenas Journal om hur frisyrerna har förändrats, hur tjusiga vi var i håret förr och hur lätt man kan återskapa den tidens mode. Sarah tar hjälp av gamla husmorsknep, inspireras av släktfotografier och tar till vara på all den där kunskapen som skulle kunnat gå förlorad. Hela reportaget kan man läsa här.

Nu har vi, Sarah och fotografen Martina Ankafyr börjat planera ett projekt - med start i november. I can't wait! Det kommer bli fabulous och om min magkänsla stämmer så kommer jag att få lära mig en hel del - igen!
IMG_5365om-995x1024
Foto: Leone Serrander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar