söndag 26 juni 2016

Photo shoot: starka kvinnor hos Gudrun Sjödén

 IMG_8974-1024x630IMG_8980-1024x692WOOP WOOOP Gudrun Sjödéns vårkatalog är snart ute och där finns bilderna från den trevliga fotograferingen som jag berättade om.

Allting började förra sommaren när det var filmvisning för den fantastiska filmen Advanced Style. En film om äldre och excentriska kvinnor som inte har något problem med att sticka ut (som 90-åriga Ilona Royce Smithkin som gör egna röda lösögonfransar av sitt röda hår). Inga mindre än Gudrun SjödénGunilla Pontén och Martina Bonnier var där och berättade om sin stil, modehistoria och hur viktigt det är att få klä sig hur man vill och tänja på gränser.

Efteråt kontaktade Gudrun Sjödén mig. Denna kvinna som byggt upp ett internationellt företag som helt grundar sig på hennes egna visioner, kreativitet och arbete. Hon startade under 1970-talet och är idag en av Sveriges allra största designers. Så när jag såg ett mejl där jag blev tillfrågad att bli en av Gudruns vänner - en Gudrun Sjödén ambassadör, så blev jag alldeles lycklig.IMG_8881-1024x682IMG_8924-1024x682
Det var inte svårt att tacka ja med tanke på att återvinning och miljö är två av deras starkaste ledord. De puffar för att kunderna ska sälja vidare och återvinna sina vintageplagg och stöttar stora miljöprojekt runt om i världen. Plus att de sprider så mycket färg.

Så i veckan var jag på pressvisning i Gudruns ateljé för att se deras vårkollektion. Och to my surprise fann jag 7 skyltdockor som såg ut som mina mini mees med 70-talsfeeling, rött hår och basker på huvudet. Själv hade jag basker till mitt rött hår just den dagen, så jag liksom smälte in.  Ni ser ju; match made in heaven.IMG_8875-1024x682IMG_6609-1024x638
När jag kom hem och öppnade vårkatalogen så hittade jag mig själv. Jag hade glömt att katalogen skulle komma nu. Men där var jag, tillsammans med kreativa och starka kvinnor som den tyska stjärnbloggaren Katastrophal , den brittiska illustratören Myfanwy och grundaren till Selvedge Magazine, Polly. Jag hängde med författaren Martina Montelius, konstnären Daniela Gargiulo och fotografen Maren -plus hela Gudrun Sjödén crewet såklart.

Snart ska jag skriva en liten dagbok till deras hemsida - så man kan se vad jag egentligen pysslar med varje dag under en vecka. Jag hojtar självklart till när det ligger uppe. Under tiden ser jag fram emot att loppisarna börjar dyka upp. Till helgen blir det Winter Vintage, och jag suktar efter nya fynd.
IMG_8983-663x1024
Mer på facebook: Leones Vintage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar