söndag 26 juni 2016

Körsbärsblom i Kungsträdgården

Nu blommar körsbärsblommorna! Som rosa puffar av sockervadd som trasslat in sig i träden, klär de hela Kungsträdgården i ett rosa skimmer.

På dagarna är det fullsmockat med folk här. Så för att få till fina bilder och slippa folkmassorna så bör man ta sig hit tidigt. Jag och mina vänner satte oss på nattbussen kl 04.10. När vi kom fram gick solen upp mellan byggnaderna i Kungsträdgården och speglade sig så att hela fontänen glödde. Och det var inget folk, bara vi och två andra fotografer.
Jag ville passa på att visa er några av mina favoritfynd. Den lilavita klänningen är en äkta 1950-talare. Den lyckades jag snoka fram på Solnahallen Megaloppis för 50 kr! Den är gjord i grov bomull och är helt fantastisk. Under har jag en tyllkjol och som jag också inhandlade på loppis för 20 kr. Skorna är också ett loppisfynd, de kostade bara 10 kr på Galoppisen förra året!


Jag ville passa på att visa er några av mina favoritfynd. Den lilavita klänningen är en äkta 1950-talare. Den lyckades jag snoka fram på Solnahallen Megaloppis för 50 kr! Den är gjord i grov bomull och är helt fantastisk. Under har jag en tyllkjol och som jag också inhandlade på loppis för 20 kr. Skorna är också ett loppisfynd, de kostade bara 10 kr på Galoppisen förra året!

Den turkosa klänningen kostade mig inte ett skvatt. Hatten var också gratis, den hade jag turen att få från en försäljare på Galoppisen förra sommaren. Jo, man tackar ja! Och under den turkosa klänningen sitter den enorma tyllkjolen. Under 1950-talet var det vanligt med stora underkjolar för att ge klänningarna vidd. Ju vidare, desto bättre. Underkjolarna skapades i allt möjligt material; antingen kunde man sätta på sig flera över varandra för att skapa volym eller sätta på sig en som var gjord i skumgummi eller skumplast!

Och slutligen så har vi den fantastiska grå kappan och blå klänningen som jag har fått från Gudrun Sjödén. Jag vill ha på mig de jämt, de är så otroligt mjuka. Kappan är vävd av bomull och lin. Det känns så fint, för många av deras basplagg är gjorda i ekologisk bomull och de stödjer Naturskyddsföreningens Projekt 2020 – Vi är ett land fullt av levande skogar. Hatten är ett fynd från Kungliga Operans utförsäljning (vilken dröm det var!) Nu är jag superpeppad på att se vad den här loppissommaren kommer att erbjuda.
IMG_0542omIMG_0482omIMG_0402omIMG_9778omIMG_0049om


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar