söndag 26 juni 2016

Gudrun Sjödén och äventyret på Operan

Hur mysigt hade inte jag det igår? Jag blev jag inbjuden att fira Internationella Kvinnodagen med Gudrun Sjödén då de skulle utnämna Årets färgstarkaste kvinna. Vem kan tacka nej till något sådant?

Så jag tog med min mamma och när vi kom till Kungliga Operan så passade vi på att smyga runt i alla rum innan ceremonin började. Kungliga Operan byggdes redan år 1773 men revs år 1892 eftersom man ville ha en större byggnad som var mindre brandfarlig. Det som står på plats idag uppfördes år 1898. I taket finns vackra målningar, gulddekorationer och allt ser ut som franska bakelser. Tidigare har jag sett föreställningar i den stora salen och gått på deras försäljning av sitt kostymförråd (vilken dröm det var) men aldrig förr har jag gått runt i de här rummen.

IMG_3738-1024x660 IMG_3725-1024x682
1
Nedersta fotot: Lånad av Gudrun Sjödén.

Eftersom färgstarka kvinnor skulle hyllas kunde jag inte låta bli att ha på mig mitt loppisfynd från förra sommaren: en 60-talsklänning med ett helt galet mönster. Den kostade 25 kronor på en sommarloppis, helt okej pris om man säger så. Kängorna och väskan var dagen till ära från the woman herself: Gudrun Sjödén.

Gudrun startade sitt företag år 1974. Sedan dess har hon blivit en av Sveriges allra största designers och det är ett företag som bara växer världen över. Det var så roligt att få träffa alla färgstarka kvinnor som var där; Polly Leonard som jag träffade tidigare vid den här fotograferingenGudrun Sjödén, amerikanska konstnären Lori Sierbert och självklart årets vinnaren: Stina Wollter. En väldigt inspirerande dag med ett rum fullt av kvinnor som inte är rädda för att sticka ut och säga sitt.

Mer på facebook: Leones Vintage

IMG_3847-1024x608 IMG_4893-1024x633

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar