söndag 26 juni 2016

Proppfull loppishelg - med en massa rolig vintage

Hela den här veckan har varit full med speciella små dagar och nätter. För några dagar sedan fotograferade vi i Kungsträdgården på natten, i torsdags var jag på en annan fotografering och nu på Valborg var det dags för både Solnahallen Megaloppis och Stockholms Vintagemässa. Synd bara att jag vaknade och var sjuk. Hela näsan och de stackars ögonen kan inte sluta rinna.

Men man kan inte hoppa över en sån fin loppisdag bara för det! Så jag och Susanna gick upp när vi vaknade (råkade vara tidigt) och begav oss till Stockholms Vintagemässa. Som vanligt var det fullt med godsaker. Hur många fina retroklänningar får plats i en enda byggnad egentligen? Romantiska 20-talsklänningar från Aggie Twigg lockade, häftiga 40-talsdräkter och hattar stod uppstaplade i fönstren och överallt hängde långklänningar i blommiga mönster. Man blir alldeles lycklig. 

IMG_7073-1024x580IMG_7057-1024x635

Så trots snuva och feber gick vi runt och kikade. Jag hittade en fin present till min vän Kris som jag ska besöka i Paris om några veckor (peppen!) Men till mig själv hittade jag något alladeles särskilt, något som jag har velat ha länge men aldrig hittat. Först såg det ut som en långklänning i grönt, orange och rött från typ slutet av 60-talet. Men sen såg jag att den hade ben, långa ben! Det är alltså en helmönstrat byxdress i frotté! Alltså ni hör ju vilken fest.

När vi var klara på Vintagemässan passade vi på att besöka Megaloppisen i Solna (som även har öppet imorgon - winkwink). Här fanns det massa roliga retrodesignprylar, som 50-talslampor, schackrutiga askkoppar, teakmöbler och en hel del kläder - både gamla och nya. Fördelen med Megaloppisen är förstås att det ibland blir riktigt billigt, jag hittade till exempel en vacker gammal bok med husmorstips från år 1925, i perfekt skick - och den kostade 50 kronor.

Nu blir det till att ligga på soffan och vila bort sjukdomen lite. Men för de som är sugna loppis, kolla här vad man kan göra i helgen och om du är i närheten; gör ett besök på Megaloppisen i Solna.

Några fler bilder från Vintagemässan:

IMG_7081-1024x593 IMG_7095-1024x595IMG_7111-1024x645
Och så några teasers från Solnahallen Megaloppis:
IMG_7164-1024x684IMG_7137-1024x557 IMG_7167-1024x615IMG_7161-1024x612 IMG_7175-1024x662
Fler tips på facebook: Leones Vintage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar