söndag 26 juni 2016

Är det okej att ha gjort årets fynd redan nu i februari?

Igår var jag på Antikmässans öppning.  Förr trodde jag att Antikmässan mest hade pråliga prylar, dyra saker och konstverk. I en del av mässan finns just det - men mycket av mässan är som en fin loppis och vintagemässa mashed together.

Man kan tro att det mesta ska ha stora prislappar och att antikexperterna har hunnit köpa det bästa varandra - men icke! Jag såg så mycket fina burkar, nostalgiprylar och vintagekläder som var billigare än de är på vissa vintagemässor. Mitt tips om man vill fynda är att gå förbi de stora montrarna som är i början av ingången och hålla sig till antingen vänster eller höger sidogång - för här finns det fynd! Här fanns 50-talsklänningar i riktigt bra skick för 300 kronor, 40-talsskapelser och roliga 60-talskläder från Katja of Sweden.IMG_2730-1024x685 IMG_2803-1024x682
IMG_2816-1024x652
Lata Pigan med sina vackra retrotyger och vintagekläder var självfallet på plats.
Självklart fanns det bås visste vad de sålde och vad de kunde ta betalt. Men då var det istället fantastiskt kul att bara titta. Det fanns vackra 20-talsklänningar som kostade några tusenlappar och sekelskiftesklänningar med glaspärlor för samma pris.

MEN jag tror att jag kanske gjorde årets fynd igår. För när vi gick där i vänstergången så gick vi förbi Lilla vita huset, som hade både kläder och vackra gamla ting. På deras skyltdocka satt en svart klänning som var förliten för dockan och eftersom den inte gick att knäppa helt, såg man hur sömmarna gick inuti. Ett knep för att lista ut åldern på ett plagg är att vända ut och in på det. Och med den här klänningen var det tydligt - sömmarna, hakarna, knapparna och det korsettliknande livet visade att det var en sekelskiftesklänning. Med markerade puffaxlar, minimidja och vidare kjol. Jag kände att jag bara måste få pröva denna skapelse, och tänkte "vad skönt om den inte passar då behöver jag inte köpa den".
Men den passade. Som en rustning. Alla hakarna gick i varandra. Runt hela livet, runt bysten, vid puffärmarna och uppe vid halsen. Allt. Satt. Perfekt. IMG_2875-1024x682IMG_2857-481x1024
En sån här klänning kan gå för mycket pengar, de är inte vanliga och oftast är de för sköra för att kunna användas. Men den här klänningen, som sitter som en kappa med sina eleganta långa ärmar, gick för 425 kronor. Ett hantverk som man blir helt salig av att se, och som nu hänger i min garderob. Det är väldigt sällan jag känner att jag har hittat något som är så här välgjort och som är över 100 år gammalt. Och när den sitter på ser det ut som haute couture från Paris. Jag ska absolut se till att fota den ordentligt så att man kan se hur den ser ut.

Efter den galna shoppingen vandrade vi längs gångarna och såg hur mycket nostalgi som helst, hattar, gamla verktyg och förstås samlarporslin från alla stora designers. Jag rekommenderar verkligen att ta en tur förbi Antikmässan som håller på från och med idag till på söndag. Om inte annat åker man därifrån fylld med mycket inspiration. Här kan du se öppettiderna, de roliga föreläsningarna och vad det kostar att gå in. Passa på!

Mer tips på facebook: Leones Vintage

Några av fynden på mässan:IMG_2850-1024x674 IMG_2728-1024x657 IMG_2705-1024x666 IMG_2838-1024x670 IMG_2790-1024x664 IMG_2822-1024x682IMG_2780-1024x662 IMG_2717-1024x682 IMG_2754-1024x682

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar