söndag 26 juni 2016

Loppis i roslagen

IMG_8350Tänk, den hela sista veckan av sommaren fick jag spendera i Roslagen, bland blåbär, hallon och loppisar!

Runt Norrtälje kryllar det nämligen av små och stora loppmarknader under sommarhalvåret och en bit in på hösten. Det gäller bara att veta var man ska leta!

Så här kommer några tips. Pingstkyrkan har öppet under tisdagar och lördagar. Här pågår det försäljning av möbler, kläder och prylar. Jag har dock inte stött på vintagekläder där, men fina, äldre möbler kan köpas för en billig peng.
IMG_1778IMG_1799IMG_1766
I själva Norrtälje ligger butiken Begagnade Hem. En perfekt butik för nostalgiälskare! Hit kommer folk in bara för att kika på utbudet och blicka tillbaka. Det finns mängder med vackra burkar, fantastiska lampor från 1960-talet och tjusiga teakmöbler. Det finns äldre radioapparater, förkläden från 1950-talet och gamla kameror. Det kostar såklart mer än på en vanlig loppis, men utbudet är så fint och personalen kunnig så det är väl värt de pengarna.

När man sedan åker en bit ut från stadskärnan så är det dags för småloppisarna. Man kan se en hel del skyltar om loppisar längs bilvägarna och de ska inte undervärderas. Här kan det finnas riktiga grejer!
IMG_1751IMG_1745IMG_1739
Vi åkte in vid Planetvägen där en familj hade en hel stuga full med vintagegrejer och antikviteter. Och jag måste säga att det var det bästa stället på hela loppisturnén den dagen. 

Den trevliga mannen hade symönster från 1960-talet, handstickade tröjor och fantastiskt fina gamla tidningar. På en tvättlina längre bort hängde en tjusig 1950-talsklänning som de precis hade fått in, tillsammans med en blommig 1960-talare. Tyvärr var de förstora för mig, men det betyder att någon annan som är lyckligt lottat kan göra sig ett riktigt fint fynd. Själv köpte jag gamla modetidningar och Husmoderns Köksalmenacka från år 1947. Där fanns det roliga bilder, recept och intervjuer med smarta damer.

Mot dagens slut åkte jag och badade vid sjön, och kunde passa på att ha mina färgglada nyfunna stövlar från Gudrun Sjödén tillsammans med en liten turban som jag knöt ihop. Jag återanvände helt enkelt en tygväska, och det gick bra att fixa till en turban utan att behöva göra om väskan, det var bara att knyta om den till en sjal. Och på tal om återvinning så har Gudrun Sjödén en Vintagevisning på sitt gamla sortiment imorgon, 3 september! Det blir både modevisning och tillfälle att själv fynda vintagekläder. All info om det går att hitta här.IMG_8366IMG_8338

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar