söndag 26 juni 2016

Den makalösa megaloppisen

IMG_4893
En av mina favoritloppisar är bara fyra gånger om året. Det är den stora inomhusloppisen i Solnahallen: Megaloppisen. Och den har rätt namn, för här i de stora salarna finns det riktiga loppisfynd.

Här står det oftast folk som har ett stort retro- och nostalgiengagemang. Det finns vackra samlarprylar, fint porslin, otroliga smycken och hattar. Plus kläder såklart. Jag brukar hitta små unika skatter som jag kan köpa som julklappar både till mig själv och till andra. Och det bästa är att det brukar vara en till innan jul!
IMG_5070IMG_4961
Den här gången snubblade jag över en vacker berlock i glas som innehöll torkade blommor. Fortfarande med färgen i behåll låg de där, pressade för cirka hundra år sedan. Jag hittade ett fantastiskt gäng vintagebrudar som sålde otroliga 40-, 50- och 60-talsklänningar (och en helt otrolig Jantzen-bikini som jag inte hade råd med). Och så hittade jag som vanligt en hel del historier bakom allt som såldes.

För det är lite det som är halva grejen med Solnahallen Megaloppis. Alla ting bär på en historia. Och trots att det är lite av en samlarloppis så kan hitta riktiga fynd. Jag har köpt 50-talsklänningar från 50 kronor, tjusiga 40-talsskapelser och unika ting.
IMG_4938IMG_5104IMG_5041
Dessutom stöter man på mycket trevliga människor med mycket kunskap. Som Charlotta som sålde mig den här 40-talsblåsan för några år sedan, helt underbar. Idag har hon precis öppnar en egen vintage- och antikbutik i Uppsala. Den är så nystartad att den inte har fått något namn än, men de heter Charlottatata på instagram. Kolla in det!

Det blev några fynd som fick åka med hem den här gången också. Och dagen till ära fick jag bära 20-kronorsklänningen från Galoppisen som jag köpte för några veckor sedan. En äkta 70-talare som passar utmärkt till hatt. Jag vände den bak och fram och vek upp kragen så att den fick en liten polokrage när jag klädde på mig på morgonen. Då blev den liksom ännu finare. Ju mer mönster, desto bättre!

Tips: Nästa Megaloppis i Solnahallen är 5-6 december.
IMG_4859

IMG_4873

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar