söndag 26 juni 2016

Att fota bland ruinerna

DSC8152-683x1024omIMG_6797-1024x682
Foto ovan: Michaela Lindén. Foto under: Leone Serrander.
Det är svårslaget att gå runt bland historiska ruiner och fota. Även om vi fick se upp för en och annan sork.

Den här gången hade jag med mig en fantastisk vintageklänning i skirt material. Med sin höga krage och knäppen vid handlederna påminner den mig om det tidiga 1900-talets mode.

Klänningen köptes in på Beyond Retro i lördags för 129 kr (jag hade ett presentkort så det var great), och underklänningen från 50-talet är ett loppisfynd från Galoppisen. Den kostade mig 10 kronor, skorna var ett loppisfynd för 20 kronor och hatten var faktiskt gratis. Jag satte den på huvudet och försäljaren sa att den var min! Allt som allt har alltså hela outfiten kostat 159 kronor. Helt okej, eller hur?
IMG_6972-682x1024
Foto: Michaela Lindén.
Klänningen är förstås inte 100 år gammal, även om den har inspirerats av den tiden. Lappen är bortklippt men av det lilla jag kan läsa av så skulle jag gissa att den är gjord under 1980-talet. Annars brukar lappar vara en bra vägledning när man ska åldersbestämma ett plagg. Man kan även kika på klädernas sömmar, knäppen och material.

Michis som följde med ner i ruinerna hade också loppisfynd på sig. Den rödrostiga koftan köpte hon på Galoppisen och lusekoftan var ett fynd från Solnahallen Megaloppis för några veckor sedan för 20 kronor. Perfekt!

Hoppas ni gillart!

Kuriosa: Ruinen är en slottsruin från ett slott som skulle byggas under slutet av 1700-talet men aldrig blev klart eftersom kungen blev mördad. Idag går det gångar genom de olika salarna som skulle ha tillhört källaren. Vi fick se upp för brännässlor och tistlar medan vi fotade, men vi gillade sorkarna som kom och hälsade på.
Foto: Leone Serrander.
Foto: Leone Serrander.
IMG_7131-682x1024
Foto: Leone Serrander.
DSC8068-683x1024
Foto: Michaela Lindén.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Leone Serrander.
Foto: Leone Serrander.
Foto: Michaela Lindén.
Foto: Michaela Lindén.
Fler av Michaela Lindén foton finns på hennes Flickr.

Mer på facebook: Leones Vintage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar