söndag 26 juni 2016

10 ovärderliga loppistips!

IMG_7307
Vädret är så vackert nu i början av september och man får en mild start på hösten. Nästan obemärkt början små gula strålar av löv färga träden och himlen får en klarare färg. Och loppmarknaderna är fortfarande kvar. Bagageloppisen i Göteborg har öppet till 27-28 september, Drive-in-loppisen i Karlstad till 28 september, och Galoppisen håller på till första helgen i oktober. Sen har vi förstås Drive-in-loppisen på Solvalla och den i Hågelbyparken som båda har öppet så långt som till och med 11-22 oktober!

Så än är det inte försent att rensa garderoben. Själv spenderade jag hela min förra helg på loppis! Och för en gång skull så stod jag på andra sidan bordet och sålde.

Vill du också packa ner garderoben och sälja? Här kommer några tips:
IMG_7277IMG_7310

10 ovärderliga loppistips:

Prövningen. Det händer mig varje gång. När man sorterar sina kläder till försäljning kommer det där infallet: "Ska jag verkligen inte behålla den här? Den kanske kommer till användning någon gång?". Tillslut står man där och har prövat alla sina gamla plagg igen. Det är ju fantastiskt att bli nyförälskad igen men för att undvika att allting samlas på hög så brukar jag fråga mig: vad var anledningen till att jag inte har använt det på länge? Kanske passar det bättre i någon annans garderob? (Och då blir det genast mer plats i din!)

Trasiga trasor. När du väl valt ut dina prylar så kan det hända att du ser en spricka någonstans eller kanske ett trasigt blixtlås. Det går fortfarande att sälja men säg då till kunden var det är trasigt innan du säljer det. Då blir ni båda nöjda efteråt.

Finishing touches. Om du ska sälja lite kläder så är det ju underbart om de är tvättade. Men om du inte har tid så finns det knep för att få de att se fräscha ut. Gör en snabb strykning med strykjärnet. Folk blir mer köpsugna om något ser mer välvårdat ut än ihopknycklade pappersflygplan.

Ludd och noppor. Vissa tyger bara suger åt sig hår och luddigt damm! Men det går satt fixa superlätt! Ta bort luddet med hjälp av en roller. Och om en nopprig kofta ser förfärlig ut så använd en noppborttagare så ser den som ny ut igen. (Typ världens bästa mini-maskin!).

Prislapp eller icke prislapp - det är frågan. Det här är nog en smaksak, men personligen så föredrar jag att spana in saker utan prislappar när jag går på utomhusloppis. Priser, om de är för höga, kan skrämma iväg en kund. När det inte finns några lappar så ger det mer utrymme för kunden att våga fråga om priset och pruta om det behövs. Dessutom sparar du som försäljare tid på att slippa göra små lappar. Men om någonting är fasligt billigt, som att du har en 10 kronors låda, då tycker jag att det vore galet om du inte lockade med en stor, fet prislapp!

Galgar och bord. Om du kan, ta med dig klädhängare, galgar och ett bord. Om du inte har det hemma så kan du alltid kolla på loppisens hemsida om det går att hyra de sakerna på plats. Ju lättare det är för loppisletarna att kolla igenom dina prylar, desto mer kommer du garanterat att sälja!

5 små viktiga saker. Tänk på att packa ner påsar. Jag brukar köpa ett pack i mataffären så att det finns till kunderna. Ta även med dig spritpenna, papper och tejp så att du kan sätta upp skyltar om att du rear ut dina saker den sista timmen. Och för att vara på den säkra sidan, ta med en kassalåda eller en väska som du kan ha dina växelpengar i.

Gassande sol. Om det är en väldigt varm sommardag (eller en varm dag nu i september), ta med dig ett parasoll. Skuggan kommer att kännas som en gudagåva!

Musik. Har du en radio som ligger hemma och skräpar? Ta med dig den! Lite musik piggar alltid upp.

Bullar och mat. Och sist men inte minst: ta med dig matsäck och vatten. Det blir en lång trevlig dag och du kommer att behöva äta. Vi hade med oss minst 15 bullar och te, plus några mackor. Bättre att vara för förbered än för lite!IMG_7316IMG_7290
Med allt detta så är du good to go! Du kommer att märka att det finaste som finns med att sälja är att få se dina kläder byta ägare. Vilka blir också förälskade i din klänning? Kommer din scarf komma till användning igen? Och plötsligt får du mer utrymme i din egen garderob (farligt!).

På tal om utrymme i garderoben, så kommer nu någonting som jag ser väldigt mycket fram emot: Nästa vecka på tisdag och onsdag så har Kungliga Operan utförsäljning av sina teaterkostymer! Mellan klockan 12.00-18.00 är det bara att gå förbi och fynda, alltifrån kläder uppsydda från 1970-talet till idag. Jag är hysteriskt peppad. See you there!
IMG_7285IMG_7314

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar