söndag 26 juni 2016

Second hand-tur i Stockholm

onsdag2-1024x682

I veckan har jag unnat mig att kika förbi några av mina favoritställen i centrala Stockholm för att leta efter julklappar och vintageprylar. En av platserna är den fina butiken Old Touch på Upplandsgatan 43. Här kan man hitta alltifrån antika spetsar, sekelskiftesklänningar, kavajer, slipsar, gamla fjädrar - you name it. Jag brukar säga till min familj att så länge julklapparna kommer härifrån så blir jag glad oavsett vad det är. För här finns allt.

Och när man ändå är i närheten bör man även gå in till Epok- antik och kuriosa, runt hörnet. Här finns också en massa klädskatter och smycken för både herrar och damer. De är absolut dyrare, men det vägs upp av den underbara kvinnan som arbetar där som ibland sjunger en och annan karaokelåt och själv är modist. Från Odenplan kan man gå direkt till Drottninggatan och här hittar man snart butiken Beyond Retro. I närheten finns även Myrorna som ligger på Adolf Fredriks kyrkogata 5 . Här är det som det ska vara; billigt och massa kläder, porslin och smycken.
IMG_9083-1024x682 Tisdag-1024x575

Förutom all shopping släntrade vi förbi en av mina absoluta favoritplatser. Om man tar bussen ut till Frihamnen finns kostymförrådet Independent Kostym. Jag skrev ett reportage om den här magiska platsen förra året i Minnenas Journal, och herregud vad här finns grejer. På den 1800 kvm stora ytan finns kläder från alla möjliga decennium under 1900-talet och alla möjliga stilar. 40-talets bröllopsklänningar tillsammans med swingpjattarnas kavajer, färgglada fuskpälsar, äkta 20-talsklänningar, färgglada 70-talskoftor och unika 50-talsbaddräkter. Det är så välsorterat och jag får alltid så mycket inspiration när jag går omkring här. I våras hade de en utförsäljning av saker som de inte kunde ha kvar (!) och jag fyndade massor. Unika kappor, klänningar, kjolar och hattar. Och de har sagt att en sån utförsäljning till kommer, så fort de får tid att rensa ut. Jag säger till så fort jag vet någonting mer...

Dagen till ära hade jag min 60-talsklänning som jag köpt från Vintage by Callicoat på Wenngarns Vintagemässa i våras, ett par färgglada strumpbyxor och mina röda kängor. Det är alltid trevligt att sprida lite färg nu när det är så mörkt.

Fler tips på facebook: Leones Vintage

onsdag3-1024x872 onsdag1-1024x651onsdag-1024x664

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar