söndag 26 juni 2016

Spetsa till julklapparna - klä in presenterna i nostalgi

Nu börjar det bli dags att slå in alla julklappar. Oftast tänker jag inte så mycket utan köper mitt julpapper i butik, slår in med tejp och om jag vill lyxa till det kan det bli lite lockigt presentsnöre. Men faktum är att några enkla knep kan göra julklapparna mer unika.

Marianne Song Bird på Ebay visar hur man kan använda virkade dukar som vacker dekoration på vanligt brunt papper. Eller varför inte använda spetslängder som presentsnöre? Då kan hen som får din julklapp återanvända spetsen nästa år, ha den hemma eller i håret. Mycket trevligare än vanligt presentsnöre som man bara slänger.

Spets, present
Foto: Songbirdblog

1-1Själv har jag hittat många antika spetsar på loppis, oftast säljs de för nästan ingenting (en gång hittade jag en hel ica-kasse full för under 50-lappen). Det är lite sorgligt att se timmars av handarbete säljas så billigt, men när det kommer till rätt ägare kan det verkligen få komma till sin rätt igen. Om man inte har tid att kika efter spetsar på loppis går det ofta att hitta olika sorter i tygbutiker som Ohlssons Tyger eller på Panduro. För fler smarta tips på hur du kan skapa unika julklappar - check this out.

Mer tips på facebook: Leones Vintage

Paket med fotografi
Foto: Songbirdblog
Paketdekoration, spets
Foto: Songbirdblog

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar