söndag 26 juni 2016

Vad är väl en loppis på slottet?


Vi stötte ihop med bekantskaper från Järnvägsmuseums 100-årsfirande!
Det var så mycket som hände den här söndagen; Vintagebloppisen som var fantastisk,
Det var så mycket som hände den här söndagen; Vintagebloppisen som var fantastisk, Återvinningsfesten med en massa folk och så Slottmarknaden ute i Wenngarn. För att få se det vackra slottet igen, träffa våra kära kamrater och se vad den nya vintagemarknaden erbjöd så for jag och Susanna dit - och vi blev långt ifrån besvikna!

Det är ju någonting självklart vackert med slott + vintage; det blir en perfekt kombo. Under de målade taken och bland utsökta kakelugnar kunde man äta dessertbuffé och fynda kläder, smycken och gamla prylar. I de stora salarna från 1600-talet och de små slottsrummen hängde det fullt med vintageklänningar, 50-talsbaddräkter och fantastiska kostymer. Och hattar, en hel del hattar!
IMG_2769IMG_2537IMG_2657
IMG_2635
IMG_2520
LILLE-LOs vackra retroskapelser!
Rum efter rum blev till en labyrint av vintagefynd. Det fanns hur mycket som helst att titta på! På översta våningen hittade vi åldrande teaterkläder från Lilla SkattgömmanSivletto och Good Old Vintage hade finfina grejer och PILL JEWELRY sålde sina utsökta smycken. Min vän Sofie hittade perfekta bebiskläder uppsydda i retrotyger från LILLE-LO (här snackar vi återvinning)

Sen fastnade mina ögon vid en tvådelat-piece från 60-talet från Vintage by Callicoat; en mintgrön klänning i rakt snitt tillsammans med en kappa i samma tyg. Jag kunde inte släppa 60-talssettet så vi gick ner till den vackra bröllopssviten där enorma guldspeglar skapade ett lyxigt omklädningsrum (här hade man utsikt mot slottsträdgården medan man bytte om). 60-talskappan och dess klänning satt perfekt, det blev helt klart helgens finaste fynd.

Vilka dagar det har varit; en massa vintage, nya vänner och dessutom stötte jag och Susanna på fina bekantskaper från 100-årsfirandet av Järnvägsmuseum förra lördagen. Under de tre loppisarna och marknaderna som vi hann med under helgen fick jag sammanlagt ihop 7 stycken fynd; tre klänningar, två par byxor, en spexig kjol och en kappa. Totalt gick kalaset på 530 kronor.

Dessutom fick jag höra rykten om att man ska försöka ha en Slottsmarknad i Wenngarn i höst igen. Då kommer jag gärna, för det här vill man inte missa! Det är svårt att tänka sig att denna vackra plats i Wenngarn höll på att förfalla för bara några år sedan. Jag var och spanade på slottet i våras och förälskade mig i det (tänk att få gifta sig här!) Man har lagt ner så mycket tid och hjärta i att få det att blomma igen och det kändes som att slottet mådde riktigt bra över att ha alla dessa fina människor och plagg inuti sina gångar. Slottet kom till liv!

PS: Vi fick också tips om Vintagefestivalen i Stallarholmen vid Gula Industrihuset 29 augusti - med vintagekläder och prylar från förra seklet. Det blir nog en sommar full med fynd!
IMG_2623
IMG_2588
IMG_15_50161

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar