söndag 26 juni 2016

Skapa din egen luciakrans - med hjälp av juldekor

IMG_6439om-1024x720Snart är det lucia och jag tycker alltid att det är så mysigt. Vi är vana vid att se lucia med de stora kronljusen och tärnorna med glitter på huvudet, men man kan alltid fixa till en egen liten krans av annat material. Vad sägs till exempel om att använda sig av julpynt som man redan har hemma?

Gröna löv och röda bär som annars sitter kring adventsljusstaken kan lätt klippas till och limmas fast på ett hårspänne. Eller ännu enklare; här har jag bara tagit ett svart diadem och snurrat runt röda plastbär som en gång suttit bland adventsljusen. De hade redan ståltråd i sig så det var superenkelt att vira runt - fort var det gjort!

IMG_6407-781x1024

På mig bär jag ett av mina allra finaste fynd; en äkta klänning från Märthaskolan. Den är gjord i tre delar. Närmast kroppen sitter en korsett, sedan en utsökt underklänningen och så kommer den vackra spetsen. Märthaskolan var en av få tillverkare av couture i Sverige och startade år 1927 men stängde sina dörrar år 1975. Idag kan vissa av deras plagg säljas för flera tusen kronor på Bukowskis. Den här pärlan köpte jag på Galoppisen för 150 kronor. Ibland har man tur!

Fler tips på facebook: Leones Vintage
IMG_1418-1024x648IMG_6429-718x1024IMG_6474-686x1024
IMG_6439-682x1024
Foto: Susanna Lindeborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar