söndag 26 juni 2016

En färgglad morgon med Gudrun Sjödén

I ett gammalt hus i Gamla stan ligger Gudrun Sjödéns ateljé. Och igår morse var jag på besök för att höra mer om hennes nya bok Mina mönster. Det var pressvisning och man hade dukat upp med så mycket godsaker (jag borde inte ha ätit frukost hemma).
När jag bläddrade i boken så kände jag att den var en lite guldklimp av historia. 

Tillsammans med hennes akvareller finns berättelser, berättat av Gudrun själv, om små stunder i hennes liv. Stunder som har kantat vägen som har lett hit. Om tiden i Konstfack under 60-talet, om när hennes första butik öppnade under 70-talet fram till idag när Gudrun Sjödén finns över hela världen. Under snart 40 år har hon skapat kläder som är både sköna att bära och färgglada och de har uppskattats av kvinnor i alla åldrar och storlekar, vilket känns så ovanligt idag. Hon är verkligen en ikon, Gudrun.

IMG_5305-1024x682 IMG_5395-1024x640

Det var också väldigt trevligt att få träffa Ingmari igen. Just nu skriver jag ett reportage om hennes liv till Minnenas Journal. Hon har modellat sedan 60-talet för de riktigt stora modetidningarna och nu 50 år senare jobbar hon fortfarande som modell världen över. Man ser henne ofta, med sitt vita underbara hår och det stora leendet.

Så det var en himla fin morgon igår, och jag stal till och med en intervju med Gudrun. Jag fick höra om hur hon växte upp, om hennes släkthistoria och hennes starka mamma. Mer om det går att läsa i Minnenas Journal om några nummer. Det är verkligen inte varje morgon som startar så här.

Mer på facebook: Leones Vintage

IMG_5358-1024x599
IMG_5310-1024x682 IMG_5366-1024x766

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar