söndag 26 juni 2016

Bland Kungsträdgårdens blomster - fotografering i morgonljus

Tidigt, tidigt på morgonen, innan solen hade hunnit vakna till ordentligt, smög jag och mina vänner upp till nattbussen. Vi skulle till Kungsträdgårdens körsbärsblomning och vi ville fånga det i morgonskrud - utan allt folk som samlas här under dagarna.

När vi kom fram kl 04.55 skapade andetagen fortfarande rökmoln och det tidiga ljuset hade en mjuk nyans. Jag passade på att fotografera en vintageklänning som kändes lika skör som morgonens färger och den rörde sig fint framför kameran. Den är skapat under 1930-talet, så den har många år på nacken. Jag köpte den på Winter Vintage för något år sedan. 

Eftersom den har slitage och fläckar fick jag den för bara 100 kronor(!). Jag älskar färgen och modellen är spännande; man kan fortfarande se influenserna av 1920-talets markerade höft och samtidigt ser man tendenserna av en mer markerad midja som blev mer populär under 1940-talet. Hårbandet är egentligen ett skärp till midjan, man kan se hur den egentligen ska sitta från den här fotograferingen när vi var och fotograferade i trädgården på vintern.

IMG_16_66121-682x1024

Hårspännet av blomster har jag gjort med hjälp av loppisfynd (betalade typ 10 kronor för en hel kasse full med plastblommor). Man kan se här hur lätt det var att pyssla ihop ett eget enormt blomsterhårspänne. Skorna är gamla och den raggiga fuskpälsen köpte jag på Modeloppisen förra året. Nu ser jag fram emot helgen som innebär både VintagemässaMegaloppis, Första maj och Valborg. (Fler aktuella loppisar finns här).
Under veckan kommer även fler fotografier från körsbärsblomningen upp på bloggen, jag har nämligen en hel del vintageting att visa upp.

Fotografer: Michaela Lindén och Susanna Lindeborg.

Mer på facebook: Leones Vintage

DSC0245-683x1024DSC0278-679x1024
DSC0255-671x1024
Fotograf för de tre fotografierna ovan: Michaela Lindén.
IMG_16_66192-1024x698
IMG_16_66188-1024x667

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar