söndag 26 juni 2016

Den magiska midsommaren


Midsommarhelgen har varit helt underbar. Sedan 3 år tillbaka har jag haft turen att få åka iväg till min vän Idas föräldrahem - en plats där hennes släktingar bott i över 400 år. (Det fascinerar mig lika mycket varje gång). 

Tänk på de här markerna har de gått, funderat över livet, brukat, älskat och arbetet. Det är få förunnat att vara så nära där ens släkt en gång levt.






Den här gången fick fyra av mina närmaste följa med. Och jag kan bara säga att en midsommar ute i Köping är den bästa midsommaren! Det var hemmagjord sill i växthuset, det var blomplockning på ängen (medan Idas granne spelade fiol från sitt hus) och det var blomsterkranspyssel vid sjön. 

När kvällen börjar mörkna något for vi till festen lite längre bord - bland ängar och ladugårdar. Hit kommer folk från hela Sverige och världen. Alla känner på något sätt syskonskaran som har haft festen i över 10 år. Och det är inte konstigt att folk kommer tillbaka!





Natten blev magisk (lyckliga spelmän, promenader i morgondimman och dans till solen gick upp) Och morgonen som följde, efter några få timmars sömn, kantades av god frukost hemma hos Ida, ligga och lata sig i solen, doppa sig i sjön och äta goda jordgubbar. Precis som en midsommar ska vara.

Jag passade förresten på att ha på mig två olika klänningar som jag köpt tidigare på loppis. För blomsterplockningen hade jag min långa vita klänning i mjuk bomull och spets som jag fyndade på Modeloppisen för ett år sedan. Och till festen hade jag en vit spetsklänning som var lite enklare att dansa i - som jag fyndat på Galoppisen för 10 kronor!




Imorgon far jag igen - då ska jag till Finland. Jag och Gusten och hans mor ska besöka hans mormors föräldrahem och se hur hans mormor växte upp (med typ 11 syskon) Spännande va!


Fler tips på facebook: Leones Vintage








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar