söndag 26 juni 2016

Blomster bonanza i håret - 3 enkla steg



DSC8338-683x1024om1

DSC8424-683x1024
Foto: Michaela Lindén.

Att ha blommor i håret är så fint! Det är verkligen inte en ny trend; under sekelskiftet, då man hade stora hattar med alltifrån fjädrar till hela fåglar, kunde man även dekorera sin uppsättning med enkla blommor.

Hårspännen med tygblommor går att köpa i butik, men visst är det roligare att återvinna saker som annars kanske skulle ha slängts? Just dessa blommor har varit dekor och detaljer till ljusstakar och inredning. Jag hittade de på Galoppisen, det var en man som sålde en hel kasse full. Hela kalaset kostade 25 kronor. Så blommorna till hårspännet som jag bär kostade mig cirka 2 kronor styck. Det du behöver för att skapa hårspännet är:
  • Plastblommor - ju fler desto roligare tycker jag
  • Hårspännen - går att hitta billigt på loppis eller här
  • Limpistol
  • Eventuell sytråd
IMG_8637om-1024x687
Här har jag tagit två rosetter som har hårspännen på baksidan. Men det är bara hårspännena som jag vill åt, så rosetterna tar jag bort.
IMG_8735-1024x682
  1. Först väljer du ut de plastblommorna som du vill använda. I den här uppsättningen använder jag tre olika buketter som jag har satt ihop. När du placerat blommorna som du vill ha dom så kan du ta sytråd för att linda ihop stjälkarna.
  2. Fundera ut vart på stjälken du vill sätta fast dina hårspännen så att blommorna sitter stadigt huvudet. När blommorna är många kan det bli tungt, så ibland behövs flera hårspännen eller ett stadigt diadem som grund. Till hårspännet på fotografierna har jag använt mig av två hårspännen.
  3. Värm upp limpistolen och ha dina hårspännen redo. Tänk på att ha ett underlag av exempelvis tidningspapper under limpistolen eftersom det kan droppa. När limpistolen är redo så limmar du fast dina hårspännen på stjälken. Limmet stelnar fort.
Vipps så har du ett tjusigt hårspänne värdigt ett bröllop - för under 20 kronor! För andra tjusig håruppsättningar kolla in här (müms)IMG_7283-1024x682 DSC8383-683x1024 IMG_7433om-682x1024


Mer på facebook: Leones Vintage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar