söndag 26 juni 2016

DIY: skapa din egen 1900-talshatt - 7 enkla steg

Förra söndagen var det Sekelskiftesdag i Gävle och jag hade på den här enorma hatten. Som jag har nämnt tidigare i blogginlägg så är just gamla sekelskifteshattar svåra att få tag på - speciellt de väldigt stora. De har varit svåra att bevara under årens lopp och nu (över 100 år senare) så har de flesta förstörts eller försvunnit.

Visserligen hade jag turen att själv hitta två svarta sekelskifteshattar på loppis förra året men nu ville jag ju vara klädd helt i vitt till Sekelskiftesdagen - och då gällde det att knåpa ihop något själv. Och det var inte så svårt!

Det du behöver:

IMG_8350-1024x650

  • Hatt som grund
  • Två bitar vitt tyg
  • Spets
  • Plastblommor
  • Fjädrar
  • Nål och tråd
1. Ta en hatt som grund. Jag valde min största svarta hatt som jag köpte på Kungliga Operans utförsäljning, men nästan vilken hatt som helst fungerar. Välj ut en som du tycker har rätt storlek.

2. Ta ett vitt tyg och klä in hatten. Jag återanvände ett par gamla mamelucker istället för ett enkelt vitt tyg. Forma tyget runt hatten som du vill ha det och nåla. Om du har en filthatt kan du sy fast det vita tyget i hatten för hand så att det sitter stadigt. 

IMG_8326-1024x619

3. Dekorera med extra spets om du vill ha. (Jag hade tur för mina mamelucker hade redan spets.)

4. Ta fram plastblommorna. Jag hittade mina plastblommor för nästan ingenting på loppis förra sommaren. Sy fast blommorna i det vita tyget på hatten. 

IMG_8349-1024x661
IMG_8318-1024x606

5. Ta fram fjädrarna och sy fast dom i det vita tyget, så som du vill ha det.

6. Om du har en till bit av vitt tyg, vik det så att det får en avlång form och bind fast tygbiten runt toppen av hatten och knyt det i nacken. På så sätt sitter hatten stadigare och du kan vinkla den lite fräckt på sne om du vill ha hatten på det sättet.

7. Fäst sedan hårspännen och hattnålar mellan tyget och håret för att säkra hatten på plats.

Nu är det klart! Hatten höll jättebra under hela dagen och jag blev supernöjd. Nu är jag sugen på att pyssla ihop fler...

Fler tips på facebook: Leones Vintage

DSC1085-723x1024 DSC1089-683x1024DSC1004-1024x758DSC1044-768x1024
Fotografer: Michaela Lindén och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar