söndag 26 juni 2016

Att bli avmålad - i gammelfarmors kläder

Hur trevligt hade inte jag det idag!

Jag var på besök på skolan Handarbetets Vänner, som ligger i ett ståtligt hus mitt på Djurgården i Stockholm. Här inne har kvinnor arbetat med textilhantverk och design sedan 1870-talet. I de här rummen har man alltså i över 100 år fått lära sig om färgning av garn, hur man väver och om olika sätt att hantera textil. Idag sitter man i samma salar där sekelskifteskvinnorna arbetade, där flitiga fingrar jobbade under andra världskriget och där 70-talets frispråkiga kvinnor satt. Kunskapen om de gamla hantverken lever vidare i det här huset, och nu fick jag vara en liten del av arbetet. IMG_2607-1024x685 IMG_2686-1024x489
Jag var på besök för att stå modell för eleverna som går sitt sista år på skolan. Nu skulle de få måla av olika slags kläder som hade varierande textur och som satt på en riktig kropp. Jag fick ta med mig egna kläder och jag var så glad att jag blev tillfrågad eftersom jag har en hel del i garderoben. Flera av mina vintagekläder får sällan komma ut eftersom de är så gamla eller lite svåranvända i vardagen. En paljettklädd vintagebody är till exempel inget jag bär till vardags - tyvärr (men det kanske kommer med åldern).

Så jag hade textur och hantverk i åtanke när jag valde ut kläder och tog med mig en 50-talsklänning (den jag köpte på Beyond Retros utförsäljning) min mammas fantastiska hippieväst från 60-talet (den är full med broderier) och min paljettklädda body. Ett köp som jag gjorde på Etsy när vi skulle ha Gatsby vs Cabaret-maskeraden. Till den bar jag en trekantig hatt som också är runt 100 år gammal. Jag köpte den när jag var på Solnahallen Megaloppis tillsammans med den här sekelskiftesdrömmen - och nu fick den äntligen visas upp. Tydligen så är den triangulära formen inspirerad av De tre musketörerna, en berättelse som kom under 1840-talet och influerade modet.IMG_2693-1024x682
IMG_2618-1024x682
Foto ovan: En glimt av gammelfarmor Annies cape och sekelskifteshatten. Foto nedan: Av formgivaren Moa Wallman.

Sist men inte minst fick jag bära det enda klädesplagget som jag har av min gammelfarmor Annie; hennes cape. En cape i skör, svart sammet med böljande tyg och med ett utsökt blommönster. Helt magisk i mina ögon. Annie föddes år 1896, hon var alltså ung när den här skolan öppnade. Hon var inte elev här vad jag vet, men bodde i Stockholm och har säkerligen gått förbi här många gånger. Kanske även kikat in någon gång. (Man kan se henne spela dragspel här)

Det var så roligt att få se vad alla kunde skapa av det jag tog med mig. Jag hoppas att jag får plocka ihop kläder och modella fler gånger framöver, det gör mig så glad att kläderna får komma ut och inspirera. Alla elever skapade teckningar och målningar i olika stilar. De teckningar som syns här gjordes av den fantastiska Moa Wallman (instagram @vaeverska). Jag älskar hur hon fångade rörelse och skuggor.

Mer på facebook: Leones Vintage
IMG_2658-682x1024IMG_2611om-1024x674IMG_2679-1024x645
IMG_2672-682x10244
Alla skisser är av Moa Wallman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar