söndag 26 juni 2016

6 platser i Paris - som en vintageälskare måste besöka

Vad sägs om att strosa runt i vintagebutiker, rota runt i 10 kronors-lådor, hitta vackra 1800-talskläder och spana in Diors originalkläder? Det är bara lite av allt det som går att göra i Paris just nu!

För precis som jag lovade i förra inlägget så kommer här några av mina favoritplatser och utställningar som man bara inte får missa: 

IMG_9664-1024x600IMG_9680-1024x622

Antikmarknaden: Okej, okej - tänk er att gå runt bland gränderna där Harry Potter köper sina magiska ting, ni vet? Tänk er trånga gränder där stånden är fulla med extra ordinära gamla saker, excentriska prylar och 100-åriga kläder. Och de är överallt!

Det är lätt att bli överväldigad av allt som finns att hitta på marknaden vid Porte de Clignancourt. Man ska helst ha en hel dag på sig (kanske två) för att förstå vad man faktiskt tittar på. Här finns vintagebaddräkter från 50-talet, utsökta vintageklänningar, antika plagg (hur många som helst), underkläder och hattar från sekelskiftet, gamla modetidningar, excentriska cirkusmöbler, antika teaterkläder - you name it, they got it. 

IMG_9708-1024x659 IMG_9721-1024x682 
Sist jag var här köpte jag en av mina favoritting; en parfymflaska med puff från 1920-talet. Helt utsökt. Trots att jag varit här tidigare var det svårt att ta till sig allt man såg. Det blev liksom svårt att bestämma sig för ett köp, när så mycket fanns. Men efter många timmar slog jag till - och köpte en 20-talsklänning för 400 kronor och en svart cape från slutet av 1800-talet för 800 kronor (!)

Men innan du går hit ska du komma ihåg två saker; när man går av tunnelbanestationen Porte de Clignancourt kommer man först in i en marknad som bara säljer mobilskal och skräp. Man måste gå längre in för att hitta den riktiga marknaden, spana efter skyltar där det står antikt - det är de gatorna du ska gå in på och plötsligt hamnar du i en underbar labyrint med fina ting. Det andra du ska tänka på att de flesta här vet vad de säljer, så du kanske inte kan göra superbilliga fynd - men du kan hitta ting som du aldrig har sett förut och som du kanske inte trodde fanns.

IMG_9644-1024x698 (1) IMG_9702-1024x682 
Bastille: Det här området är mitt favoritområde i Paris och när jag var här för 10 år sedan var det fullt av vintagebutiker och speciella små designerbutiker. Idag har det tyvärr förändrats väldigt mycket men några finns kvar. Adöm ligger ganska nära tunnelbanestationen och har två butiker vid Rue de la Roquette. Här har jag hittat mycket genom åren.

A l’elegance d’autrefois ligger i närheten och här gömmer sig vintageskor, herracessoarer och vintageundekläder (Dita von Teese brukar shoppa här). Oftast har de dock bara öppet på eftermiddagar och kvällar. Går man längs Rue Saint Antoine och kikar på gatorna där omkring kan man hitta en hel del små roliga butiker fortfarande. Och här i närheten finns även KiloShop där man väger vintagekläder och betalar per kilo. Det kan bli riktigt billigt ibland!

IMG_9531-1024x743IMG_9542-1024x520 IMG_9539-1024x682 
Precis bredvid ligger en av butikerna där jag fyndade som mest - Free'P'Star. Det är som en vintagebutik ska vara; trångt, svettigt och billigt. Här finns det hur mycket vintagekläder som helst, men det är en riktig jakt och svårt att komma fram och se vad man tittar på - för allt hänger tätt och ruljangsen på kläderna går fort. Men jag lyckades knipa två helt fantastiska kaftaner från 70-talet - för 90 kronor styck! (Jag måste fota och visa er snart) I butiken har man även en 1 euro-låda med en hel del fina grejer. 

Fashion Forward: The Museum of Decorative Arts har inte bara vackra gamla möbler och otrolig inredning - just nu visar de även upp ikoniska kläder från 1700-talet fram till idag i utställningen Fashion Forward. Jag talar om korsetter, broderade kavajer, enorma släp, läckra 20-talare och den ikoniska dräkten från år 1947 som gjorde att Diors New Look slog igenom. Det är en ynnest att få gå i dessa vackra salar och se de här plaggen i verkliga livet. Det kan ta andan ur vem som helst. Och passa på att gå nu när de även har en Barbieutställning och en utställning om gamla posters från 1850-1918. 

IMG_0030-1024x682 (1) IMG_0024-1024x759 
Bonus: Vill du se ett väldigt häftigt ställe och ta en söndagsbrunch, fika eller en öl på kvällen - missa inte det kitschiga huset Le Pavillon Des Canaux vid vattnet. Hela fasaden är som ett konstverk och när man kommer in kan man se att varje rum har olika färger och är fantasifullt och ordentligt dekorerat (jag menar kolla här). På övervåningen är fikarummen designade som sovrum - här kan man ta en fika i sängen (och det flyger pappersfåglar i taket), sitta i badkaret och äta en muffins eller spana in i köket där godsakerna precis har bakats.

Så när du får extra tid, gör ett besök i denna vackra stad. Ingenting slår det riktiga Paris.

Fler tips på facebook: Leones Vintage

IMG_9982-1024x816 IMG_9803-1024x546

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar