söndag 26 juni 2016

20-talsfotografering i vinterljuset

vintage.photo_-1024x632Det är inte mycket ljus ute nu när det är den mörkaste tiden på året. Men det lilla ljuset man har är väldigt fint. Blekt och färgglatt på samma gång. Så för att fånga det så gick jag och min vän Susanna upp tidigt på morgonen (som vanligt).

På mig har jag en underklänningen från 1960-talet som jag köpte på Galoppisen för 10 kronor. Hon som sålde den hade sytt den själv, och jag är väldigt förtjust i underklänningar och fina underkläder från förr i vackra och sköra tyger. Det är något som får mitt hjärta att slå lite extra.20s.vintage.photoshoot-907x1024
Till den har jag ett annat loppisfynd: en genomskinlig topp som har ett fint böljande tyg. Från början är den från H&M men på loppis kostade den bara 10 kronor. På fötterna har jag: ingenting.

Jag kan säga att det gjorde fysiskt ont att stå med barfotafötter på sten och frost. Efteråt fick jag hoppa ner på lite tyg och skrika och stampa för att få igång blodcirkulationen igen. Men vad gör man inte för konsten!
20s.vintage.photo_-571x1024
För att få till en 1920-talskänsla vek jag upp håret till en page och satte upp det med hjälp av hårnålar. Ögonbrynen markerade jag med tunna streck och ovansidan av amorbågen fick bli extra spetsig när jag applicerade läppstift. Hoppas ni gillart!

Mer på facebook: Leones Vintage

Foto: Susanna Lindeborg
vintage.fashion-682x1024 20s.fashion-682x102420svintage-785x1024 vintage.photo_-1024x632

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar