söndag 26 juni 2016

Här finns det superfina loppisfynd i helgen

 IMG_9480-1024x608IMG_9418-1024x624Alltså vilken dag!

Igår åkte jag in till tandläkaren för att kolla in en tand som har gjort lite ont. Visade sig att det var visdomstanden som tryckte på. "Det är bara att rycka ut", sa tandläkaren. "Vi kan göra det nu om du vill". Eftersom jag inte ryckt ut något ur munnen tidigare var jag lite chockad men nickade instämande. Och vipps var den borta.

Så med en tand mindre åkte jag iväg till Solnahallen Megaloppis i morse. En av mina favoritloppisar - och jag tror att dagens fynd slår de flesta jag har gjort här tidigare faktiskt (och då har jag fyndat 50-talsklänningar här för 50 kronor - just saying). IMG_9381-1024x593 IMG_9449-1024x611
När vi vandrade in mellan gångarna stötte vi snart på hur mycket vintageklänningar som helst. Snygga höstiga 60-talare, vintriga julklänningar, gråblå skapelser i ull. Det fanns så mycket fint! Och i bra kvalité. Retrotrend_cathrine sålde många av de för 200 kronor styck, och de lite äldre från 40-talet kostade lite mer. Jag köpte en mörkblå 60-talare som jag måste visa er snart. Så nöjd! (Hon berättade att hon tar med sig fler äldre 50- och 40-talare imorgon).

Så lite vimsig efter det mötet strosade vi förbi flera stånd. Jag fyndade julklappar (kan ju inte avslöja vad just nu, men det var bra fynd) och lite småsaker till mig. Och så när vi är alldeles matta efter 5 timmars tittande och ska ut så får jag syn på det. En hatt som ser väldigt mycket ut som en sekelskifteshatt. De är väldigt svåra att hitta och de flesta jag stöter på i liknande skick är antingen teaterhattar sydda för att se gamla ut, eller så mår de inte så bra. Nyfiket gick jag dit och pratade med kvinnorna som sålde. Mycket riktigt - de hade inte bara en sekelskifteshatt utan fyra! Fyra stycken! IMG_9439-1024x721 IMG_9415-1024x556
IMG_9400-1024x778
En vacker ullklänning som jag fick låta bli att köpa för den här gången. Så den kan finnas kvar för försäljning imorgon.

När hon tog fram de andra tre kunde jag se i sömmarna, och på hantverket att de verkligen var så gamla. Hör till saken att jag har drömt, på riktigt drömt, om att jag fyndat sekelskiftshattar på loppis. Och sen vaknat och varit besviken. Så där stod jag nu, i verkliga livet, och prövade fyra fräsiga sekelskifteshattar. Samtidigt som jag tänkte på min tandläkarräkning som varit saftig, jag hade ju redan köpt klart i mitt huvud. Och då säger min fina vän Susanna "kan jag inte få köpa den ena som julklapp till dig?". Jag blev nästan tårögd. Och då säger de fina damerna bakom kassan "Vet du vad, vi slänger in en till!". Så jag fick två helt bananas sekelskifteshattar, runt 100 år gamla och fint skick. Amazing loppis day!

Solnahallen Megaloppis är imorgon också, och här finns inte bara kläder. Det finns hur mycket vackra gamla samlarsaker som helst, antikt julpynt, fina plåtburkar - you name it. Så om du är i närheten imorgon, missa det inte. Och är du inte i närheten, kolla in det här. Där ser man loppisar som ploppar upp lite varstans i Sverige.

Mer tips på facebook: Leones Vintage
IMG_9343-1024x724
IMG_9369-665x1024
Jag passade på att ha min 60-talsklänning och vintagebasker i ull. Även detta loppisfynd som kostade 110 kronor totalt. Foto: Susanna Lindeborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar