söndag 26 juni 2016

Under lager av kjolar

IMG_4958-682x1024Äntligen får jag visa några fynd från Kungliga Operans utförsäljning. Det var helt fantastiskt; de sålde ut kläder, gamla teaterplagg och balettkläder från sitt unika arkiv. Jag trodde att det skulle vara dyrt och tänkte att jag får satsa på att köpa en alldeles speciell sak - istället kom jag hem med kassar. Hoppsan!

På Kungliga Operan köpte jag två clowndräkter som matchade varandra men hade olika modeller. Den ena, som är rakare i modellen, kan man se på bilderna från Edwardian Circus-maskeraden. Den andra överdelen, med markerad midja, har jag på mig på fotot ovan. När jag väl såg att det var ett clownpar så kunde jag inte skilja dom åt. Och det är jag glad för att jag inte gjorde det, för märkligt nog har jag fått användning av båda.
IMG_14_37642-1024x868
Ute och fyndar på Kungliga Operans utförsäljning.
IMG_7920-1024x597
Inför den här fotograferingen (se nedan) drog jag på mig clowndräkten med markerad midja och undertill har jag tre kjolar på mig och en klänning. Första lagret som syns, närmast toppen, är en spetsklänning som jag köpte för 10 kronor på Galoppisen. Nästa kjol är en skir sekelskifteskjol i tunn bomull som jag köpte på loppis i Hollywood, på Melrose Sunday Market (den loppisen rekommenderar jag varmt). Kjolen därefter är min mammas som hon köpte någon gång under 70-talet. Och under allting bär jag en stor tyllkjol som kostade 20 kronor på Solnahallen Megaloppis.

Alla kjolar, tillsammans med den smala clowndräkten, lyckades nästan skapa en s-siluett, som var supertrendig under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Då bar kvinnor både korsett och stålställningar som kallades krinolin för att få till den. Tack och lov är man inte tvungen att klä sig i en stålbur längre. Håret satte jag upp med hårspännen och skapade tillfälliga finger waves. Den frisyren slog inte igenom förrän under 20- och 30-talet, men jag älskar när man blandar och tar inspiration från olika tider.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Susanna Lindeborg.
Foto: Sara Herrlander.
Foto: Sara Herrlander.
MG_0324-682x1024
Foto: Sara Herrlander.
IMG_4983-682x1024
Foto: Michaela Lindén.
IMG_4986-682x1024
Foto: Michaela Lindén.

Mer på facebook: Leones Vintage

Fotografer: Sara HerrlanderMichaela Lindén och Susanna Lindeborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar