söndag 26 juni 2016

Härlig hattparad

IMG_0401
Vilken dag det var i söndags!
Vädret strålade i Stockholm och vid Hallwylska Palatsets vackra innergård, omgiven av arkitektur från slutet av 1800-talet, möttes man av alla möjliga hattar och eleganta människor.

Här kunde man se vackra och nätta koaffer, vida hattar, höga hattar, små hattar och extravaganta hattar. De bars av folk i alla åldrar; från små barn till mor- och farföräldrar. Alla skulle vi nämligen gå i Hattparaden!
IMG_0391IMG_0554
IMG_0605
Vi strosade längs Strandgatan i Stockholm och lät havsbrisen nypa tag i håret. Vid Djurgården satte vi oss i grönskan för picknick. Precis som man har gjort i alla tider.

Det var så roligt att få vitsas runt alla eleganta människor! Marika, som startade Hattparaden förra året, hade hela två huvudbonder med sig och kunde snabbt byta till en mindre koaff när vinden tog tag för hårt i hennes större hatt. Hon är själv en expert på koaffer och håller i flera kurser för de som själva är intresserade av att plira ihop en egen koaff. En bit bort satt även läraren för Hatteljén och hennes elever. De bar helt fantastiska huvudbonader som de hade gjort alldeles själva.
IMG_0594
IMG_0584
Själv lät jag mig inspireras av sekelskiftets stora och dekorerade hattar. Jag har ju tusen hattar hemma men till denna extravaganta Hattparad så kände jag att jag ville ha något alldeles särskilt. Så i veckan åkte jag ut till Independent Kostym, det enorma kostymförrådet i Frihamnen där man kan hyra äldre teaterkläder från alla möjliga decennier. Där hittade jag min stora svartblåa hatt. Till den hade jag på mig en paljettbeklädd vintagestass med en underklänning från 1960-talet och min gammelfarmor Annies sammetscape.

Efter Hattparaden så gick jag, Susanna, Kris och Cassandra tillbaka till Hallwylska Palatset för att kika på de historiska gömmorna där! Vilka otroliga rum det finns här inne på museet, här har tiden stått still sen sekelskiftets början. Byggnaden var ett av de första i Stockholm som hade vatten och el i alla rum och kan man se tydliga spår av den då rika, excentriska familjen von Hallwyl som en gång ägde det. Fullt med utsökta porslinkoppar och vassa vapen.
IMG_0576

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar