söndag 26 juni 2016

Bokpyssel till retrohyllan

Ibland när jag går på loppisar så kan jag köpa böcker bara för att de är så vackra.
Dessvärre kan det vara så att många är slitna, fuktskadade eller trasiga eftersom de har legat på någons vind. Men man ska inte vara ledsen för det, de vackra pärmarna går att använda ändå!

Om man har vackra böcker där bara bokryggen är brukbar så kan de göras om till superfina bokmärken. Det enda man behöver göra är att ta ut bokryggen från boken. Sedan kan man klistra på ett hårdare material på baksidan för stadgans skull, tex en tunn skiva kartong. Slutligen sätter man fast ett litet band. Vipps så har man ett unikt bokmärke! Här hos Greenpaper kan man hitta detaljerade instruktioner.
6a00e008c9f15d88340128768269f1970c-450wi
Foto: Green Paper.
6a00e008c9f15d88340120a77f855f970b-450wi
Foto: Green Paper.
En annan fantastisk idé som jag snubblade över hos Mandi Johnson på A Beautiful Mess är dessa osynliga bokstöd (se nedan). Jag vet inte hur många gånger som mina böcker har bestämt sig för att trilla ner från bokhyllan och jag har vaknat upp i panik när de smällt ner i golvet. Om man inte har ett bokstöd och heller inte vill ha något som syns så är det här pysslet perfekt.

Man tar ett par fina böcker som ändå måste återanvändas. Ta bort alla sidor inuti och limma fast en träkloss istället. Klossen ska inte synas utifrån men den kommer att göra stödet starkare. Se också till att köpa tunna metallbokstöd som de här (superbilliga), och limma fast de i träklossen. Plötsligt så har man bokstöd som inte syns i bokhyllan, men stöttar hur bra som helst. Detaljerade instruktioner finns här.

För mer fantastiska bokpysseltips som visar hur man kan använda vackra, äldre böcker och göra om de till skrin, handväskor och lampor:  check this out.
Höstmörkret kan komma - nu är jag redo för pyssel!

6a00d8358081ff69e201b8d0eb6c80970c-800wiom
Foto: Mandi Johnson, A Beautiful Mess.
Mer på facebook: Leones Vintage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar